Descobrir lo Priorat des dels miradors: una mirada al paisatge cultural del Priorat des de lo Balconet
El mirador de Torroja aplega una cinquantena de persones al voltant del paisatge
La segona sortida a la xarxa de Miradors del Priorat va tornar a demostrar l’interès de les persones per llegir i entendre el paisatge del Priorat des de mirades diverses. Una cinquantena de persones ens vam reunir el passat dissabte 13 de juny al mirador de lo Balconet, apadrinat per la DOQ Priorat i l’ajuntament de Torroja del Priorat, per compartir una tarda de descoberta, reflexió i estima pel nostre territori.
L’activitat va reunir veïns i veïnes de Torroja, gent d’altres pobles de la comarca, persones amb arrels prioratines i amistats que es van voler afegir a la trobada. Totes amb ganes de conèixer millor lo Priorat, gaudir del paisatge i passar una bona estona.
La jornada va començar amb una presentació de Prioritat, la nostra trajectòria i els nostres objectius. Vam explicar la tasca que desenvolupa l’associació per impulsar el reconeixement i la preservació del paisatge cultural del Priorat, així com els diferents projectes que duem a terme per donar a conèixer els valors que defineixen la comarca i promoure un model de desenvolupament respectuós amb el territori, la pagesia, la petita escala, la diversitat i les relacions de proximitat.
La sortida ens va permetre contemplar, trepitjar i conèixer de primera mà molts dels valors que defensem. Des del mirador de Torroja, lo Balconet, vam poder observar un paisatge que parla de la relació històrica entre les persones i la terra, de la cultura construïda al voltant de l’activitat agrària i de la riquesa d’un territori modelat generació rere generació.
Els vins de la DOQ Priorat expliquen el territori amb «Els noms de la terra»
Un dels moments més especials de la tarda va arribar amb el tast de vi ofert per la DOQ Priorat, que han estat dels impulsors en l’adequació d’aquest mirador, i socis de Prioritat. Volem agrair especialment la presència del president del Consell Regulador de la Denominació d’Origen Qualificada Priorat, Jaume Balaguer, que va compartir amb els assistents una estona enriquidora mentre contemplàvem les precioses vistes i el sol que s’anava ponent sobre la comarca.

Durant la seva intervenció, Jaume Balaguer va explicar la iniciativa Els noms de la Terra i com el respecte per aquest llegat històric i territorial es reflecteix en la classificació dels vins de la DOQ Priorat, que posa l’accent en l’origen i en el vincle profund entre el vi i la terra d’on prové. Una manera d’entendre el vi que connecta plenament amb els valors que defensem des de Prioritat.
A Torroja es reafirma un projecte de persones, cultura i paisatge
La trobada també va incloure una petita dinàmica participativa. Si a la primera sortida, a Capçanes, vam compartir què representa lo Priorat per a cadascú de naltros, aquesta vegada vam reflexionar sobre què volem cuidar i quines són les nostres prioritats de futur. Les aportacions van ser diverses i molt valuoses, però la majoria coincidien de manera clara amb els tres grans eixos que defineixen el nostre projecte: les persones, la cultura i el paisatge.
Aquestes reflexions ens reafirmen en la feina feta i ens encoratgen a continuar treballant per un Priorat viu, arrelat i conscient del valor del seu patrimoni. Agraïm sincerament a totes les persones que hi van participar la seva implicació i les seves opinions, així com el suport de l’Ajuntament de Torroja del Priorat, la col·laboració de la DOQ Priorat, així com el guiatge de l’Anna Mulet (@bosc_ana).
La bona participació i l’ambient que es va generar durant tota la tarda ens fan molt contents i ens animen a continuar impulsant aquest projecte. Cada mirador ens ofereix una mirada diferent sobre lo Priorat, però tots ens ajuden a entendre millor els valors que compartim i la responsabilitat col·lectiva de cuidar-los. Continuarem descobrint-los plegats en les properes sortides.



